lifestyle
https://tolpa.pl/media/magefan_blog/warzywa_580x435.jpg

dieta a cellulit. Co jeść, a czego unikać, żeby pozbyć się skórki pomarańczowej?

to coś, czego żadna z nas nie chce widzieć na oczy. Niestety, pojawia się on nieproszony. Jest bezwzględny. Nie obchodzą go wiek, płeć ani masa ciała.  Ma grudkowatą strukturę i nierównomiernie rozmieszcza się pod skórą, przez co wygląda jak skórka pomarańczy.


Przyczyny tworzenia się cellulitu. Możesz mu zapobiec.

Powstawaniu cellulitu winne są przede wszystkim: niewłaściwa dieta, mała aktywność fizyczna oraz hormony. Zbyt wysoki poziom estrogenu sprzyja magazynowaniu się tłuszczu pod skórą. Wraz z wiekiem skóra traci na elastyczności i tym samym grudki i nierówności są bardziej widoczne. Pamiętajmy, że możemy z nim walczyć, a już na pewno ograniczyć jego rozprzestrzenianie się.

Obalamy mit, że cellulit dotyka tylko osób z nadwagą. Nie. Nie zniknie on także, jak zrzucimy kilka kilogramów. Nad jego eliminacją trzeba ciężko pracować. Jest bardziej widoczny u pań z nadmierną masą ciała, ale u szczuplejszych też występuje.

Czego unikać, żeby nie dorobić się cellulitu?

Na skórkę pomarańczową pracujemy latami. Na szczęście praca nad nawykami może przyczynić się też do jej redukcji. Oto, z czego lepiej zrezygnować, żeby cieszyć się gładką skórą bez cellulitu:

  • nadmierne ilości tłuszczy i węglowodanów,
  • dania gotowe i przetwarzane,
  • duże ilości alkoholu, mocnej kawy i herbaty,
  • dosalanie dań nadmiernie
  • wszelkiego rodzaju niezdrowe przekąski: chipsy, frytki, paluszki, krakersy, paluszki rybne, solone orzeszki,
  • palenie papierosów – nikotyna powoduje niedotlenienie tkanek,
  • ciągłe siedzenie – staraj się robić krótkie przerwy i wyprawy np. do kuchni po filiżankę zielonej herbaty.

Co ciekawe, nawet proste modyfikacje diety pozwalają znacząco zredukować problemy skóry z cellulitem. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek.

zdrowe tłuszcze w diecie

Dieta niskotłuszczowa dla skóry bez cellulitu

Udział tłuszczy w diecie powinien być obniżony na rzecz białek i węglowodanów. Zapominamy o tłuszczach zwierzęcych (maśle, smalcu czy boczku) i zamieniamy je na roślinne: oliwę z oliwek i oleje. Dania smażone na głębokim oleju zamieńmy na rzecz pieczonych, grillowanych, gotowanych i duszonych. Dieta niskotłuszczowa to także dbałość o kupowanie produktów – mniej, a lepszej jakości. Zwróć uwagę na pochodzenie kupowanych mięs, wędlin, mleka i przetworów mlecznych. Kupuj mądrze. Wybieraj chude mięsa, takie jak pierś z kurczaka i indyka, cielęcinę. Tłuste kiełbasy i wędliny wieprzowe zamień na wędliny drobiowe, polędwicę sopocką lub chudą szynkę. Sprawdzaj, ile jest mięsa w mięsie. Jadanie na mieście zachowaj na szczególne okazje. Zrezygnuj z fast foodów i serwowanych przez nie bomb kalorycznych. To wrogowie figury i gładkiej, jędrnej skóry. W zamian odwiedzaj bary sałatkowe i klimatyczne restauracje. Dbając o swoje nawyki żywieniowe. W ten sposób troszczysz się nie tylko o skórę, ale i serce.


Warzywa i owoce w służbie jędrności skóry

Codziennie sięgaj po świeże warzywa i owoce. Są one przyjaciółmi nie tylko zdrowia, ale i urody. Spożywaj do 500 g warzyw i 300 g owoców każdego dnia. Nie, nie musisz ich ważyć i odmierzać, ale dodawaj je zawsze do dań i przegryzaj między posiłkami. Dostarczysz w ten sposób organizmowi wiele witamin i minerałów. Nawodnisz ciało oraz uzupełnisz o wartościowy błonnik. Działa on jak szczotka, która wymiecie z organizmu toksyny. Witaminy A, C, E obecne w warzywach i owocach opóźniają procesy starzenia się skóry oraz wzmacniają włókna kolagenowe. Jednocześnie zadbasz o figurę i kondycję skóry.

Węglowodany proste i złożone a skórka pomarańczowa

Ogranicz słodycze, słodkie napoje, dosładzane soki owocowe, słodkie płatki śniadaniowe i alkohol. To puste kalorie. Zero wartości. W nadmiarze odłożą się one w postaci tkanki tłuszczowej.
Białe pieczywo zastąp pełnoziarnistym. Dostarczysz w ten sposób organizmowi sporej ilości błonnika pokarmowego i witaminy B. Takie proste zamienniki będą korzystniej wpływać na wygląd skóry.

jaką dietę stosować gdy walczy się z cellulitem


Tłuszcze dobre dla skóry, bezwzględne dla cellulitu

NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, mają pozytywny wpływ na wygląd i funkcjonowanie skóry. Organizm nie jest w stanie sam ich wytwarzać. Więc mu pomóc, włączając je do diety. Dodawaj zatem oleje do sałatek (np. słonecznikowy czy sojowy), sięgaj po ryby, owoce morza oraz orzechy.

Nawodnienie – podstawa jędrnej skóry bez cellulitu

Zastanawiacie się, jak zachować sprężystość i świeżość skóry? To, jak wygląda ona na zewnątrz, zależy od środka. Odpowiednie nawadnianie zaowocuje pięknym młodzieńczym wyglądem i dobrą kondycją skóry.

Przeciętnie dziennie spożywaj ok. 1,5 l płynów, najlepiej wodę mineralną niegazowaną, herbaty ziołowe, zielone, czerwone, białe. Dla aktywnych – napoje izotoniczne bez cukru. To nie to samo, co napoje energetyczne! Wybieraj herbaty liściaste. Dodatkowo są one źródłem przeciwutleniaczy, które chronią skórę przed wolnymi rodnikami. Słodkie i gazowane napoje zastępuj sokami owocowymi i warzywnymi. Przy ich kupnie zwracaj uwagę na zawartość soku, bo nazwa „sok” nie zawsze oznacza naturalny sok. Najlepszy i tak zrobisz sama, z ulubionych owoców czy warzyw. Więc masz sokowirówkę, wyciskarkę lub blender, nic nie stoi na przeszkodzie.

dlaczego żywność przetworzona wpływa na cellulit


Żywność przetworzona – najlepszy przyjaciel cellulitu, ale nie Twój!

W natłoku codziennych obowiązków często odpuszczamy sobie gotowanie i sięgamy po gotowe produkty lub półprodukty. Nie chcemy wszystkiego zabronić, ale uświadomić, że wybór żywności powinien być mądry. Pamiętaj, że jesteś tym, co jesz.

Żywność przetworzona przemysłowo to nic innego, jak zbędne substancje i konserwanty. Nie są one groźne, ale wtedy, gdy spożywamy je rzadko i w niewielkiej ilości. Gdy jesz ich więcej, stają się przyczyną powstawania tkanki tłuszczowej i cellulitu. Staraj się ograniczyć spożywanie półproduktów. Przy braku czasu sprawdza się gotowanie na kilka dni. Przygotowany posiłek można zabrać ze sobą do pracy, a dodatkowe porcję zamrozić. Zamień ulubioną pomidorową instant czy batonika z czekoladą na owoc, chrupkie pieczywo albo jogurt (zwróć uwagę na zawartość cukru!).

Sól – czym możesz ją zastąpić, żeby poprawić kondycję skóry?

Nie wykluczymy jej z naszej diety całkowicie. No bo jak zgotować makaron bez soli? Pamiętaj jednak, że oprócz tego, że dodajesz ją do dań, jest ona zawarta w każdym produkcie, który spożywasz: w chlebie, wędlinach, w serze. Do przyrządzania posiłków używaj ziół. Są one bardziej aromatyczne i nadadzą potrawom nowych smaków. Używaj bazylii, majeranku, kopru czy imbiru.

spożywanie soli a cellulit


Dobry plan na walkę z cellulitem, czyli jak często jeść?

To bardzo proste. Spożywaj 3 główne posiłki i 2 przekąski co 2,5 – 3 godzinny. W przerwach organizm strawi już to, co zjadłeś, i będzie gotowy na kolejną porcję. Ciągłość w dostawie kalorii to dobra wiadomość dla ciała. Utrzymując stały poziom cukru, nie będziemy głodni. Przejdzie chęć na słodkości, a i metabolizm się poprawi. Gdy dopadnie Cię jednak ochota na coś między posiłkami – sięgnij po warzywo, owoc czy sok.

Zmiana nawyków żywieniowych to też zmiana stylu życia. W konsekwencji pozbędziesz się toksyn z organizmu i poprawisz stan figury oraz skóry. Pamiętaj jednak, żeby gubić kilogramy z głową – regularnie i pod kontrolą (0,5–1 kg tygodniowo). Nie chcesz chyba, by powróciły one ze zdwojoną prędkością? W taki sposób nie pozbędziesz się cellulitu. Pamiętaj, że drastyczne zrzucenie wagi może jeszcze pogłębić nierówności skóry. Dodatkowo nabawisz się odwodnienia i niedoboru składników odżywczych. Skóra nie będzie się szybko regenerować i straci na jędrności.


ps
Przy odpowiedniej diecie, aktywność fizyczna daje jeszcze więcej korzyści!. Jazda na rowerze, joga, pływanie, spacer czy taniec poprawią kondycję organizmu i jędrność skóry. Nie mowa tutaj o sportach wyczynowych, ale 30 minut dziennie to czas warty zachodu, aby pozbyć się pomarańczowej skórki. Jędrność skóry oraz samopoczucie poprawią też masaże. Możesz wykonywać je codziennie pod prysznicem.